Ammattiliikenne
1907 Helsingissä julkisen liikenteen kilpi valkoinen mustilla merkeillä (erotuksena yksityisautojen punaisiin merkkeihin)
1911 Helsingissä julkisen liikenteen kilpien väri muuttui päinvastaiseksi kuin aiemmin (nyt valkoinen mustalla).
1911 Viipurissa yksityisten autojen kilpien väri oli musta valkoisella ja julkisen liikenteen valkoinen punaisella.
1915 Helsingissä kaikkien ajoneuvojen kilvet olivat mustaa valkoisella, Poliisiautoilla oli tavallisen kilven alapuolella kilpi, jossa valkealla pohjalla musta risti. Ambulansseilla oli vastaavasti punainen risti.
1918 Helsingissä yksityiset ja julkiset ajoneuvot eroteltiin niin, että numerot A-1 - A-500 olisi varattu yksityisille ajoneuvoille ja A-501 eteenpäin julkiselle liikenteelle.
1922 poliisin musta risti poistui käytöstä, mutta Ambulansseissa säilyi punainen risti,.
Paloautot saivat nyt valko-punaiset kilvet.
1930 Helsingin julkisen liikenteen kilvissä oli punainen reunus.
1948 Ammattimaisessa liikenteessä käytetyssä henkilöautossa tulee olla keskellä tuulilasin yläpuolella auton vapaana oloa osoittava keltainen merkkivalo.
1951-1955 taksikäytössä olevien autojen toinen kirjain oli X. Kun tämä jäi pois, tilalle tuli keltainen kohoreunainen ”nälkäkehys”
Vihreä nälkäkehys oli 1950-1960 luvulla poikkeuksellisen suuren kokonaispainon saaneen hinausauton merkkinä. Toisen tietolähteen mukaan se oli ulkomaanliikenteen merkkinä, ja kokonaispainoon liittyvä juttu.
1.1.1968 kattokilpi tuli takseissa pakolliseksi.
Nälkäkehys poistui takseista n. 1969 tietämillä, kun ikkunalla olleet 50 mm x 90 mm kokoiset (laki 392/1957) keltapohjaiset, mustilla kirjaimilla ollut ”vapaa” valo siirtyi ensin vapaaehtoisesti katolla olevaan keltaiseen kupuun, ja tämän yleistyessä nälkäkehykset jäi takseista pois.
27.4.1974 Liikenneministeriö antoi päätöksen, jonka perusteella tuulilasin alareunaan sijoitettu VAPAA- valo voitiin korvata TAKSI- merkkivalolla.
Mikä merkitys vihreillä ”nälkäkehyksillä” oli 1980-1990 luvulla? http://keskustelu.suomi24.fi/node/9424101
1978 Raskaaseen kalustoon piirturipakko
1.1.2005 jälkeen rekisteröitäviin raskaaseen kalustoon nopeudenrajoitinpakko
1.5.2006 jälkeen rekisteröidyissä pitää olla digitaalinen piirturi
1.1.2007 Nopeudenrajoitin tuli pakolliseksi kaikkiin kuorma- ja enemmän kuin kahdeksan henkeä kuljettaviin linja-autoihin - käyttövoimasta riippumatta - jotka on rekisteröity 1.10.2001 jälkeen.
1.8.2011 Alkolukon käyttö tilausajoina suoritettavissa koulu- ja päivähoitokuljetuksissa tuli pakolliseksi.
Kuvat:
Kilpiharrastajat
Kilpimuseo.fi
Trafi Milla Palmroosin luvalla